Author Carbon Cross
Author Carbon Cross
Naturalną konsekwencją użycia włókien węglowych w ramach MTB, będzie również ich wykorzystanie tego samego materiału przy produkcji ram crossowych. Zdecydowaliśmy się na ten ruch w przypadku modeli 2009 – SYNERGY i AVION. W roku 2012 pojawiły się całkowicie nowe ramy 2-giej generacji. Zmieniony zostanie ich design, a także rozwiązania techniczne stosowane już z powodzeniem w rowerach FSX i MTB.
Rama nawiązuje wizualnie do carbonowych konstrukcji full-suspension (FSX). Charakterystycznym elementem jest specyficzne wyprofilowanie górnej rury, płynnie przechodzące w kierunku górnych widełek tylnego trójkąta. Przypomina ono kształt łuku, który zapewnia nie tylko wyróżniający się sloping, ale także dodatkową sztywność przedniego trójkąta ramy. Widoczne są również nawiązania do wykonanego z tego samego materiału, tegorocznego modelu 29" - REVOLT. Dotyczy to w szczególności mocowania hamulca tarczowego Post Mount (PM) 6" zintegrowanego z dolną rurą tylnego trójkąta, mufy suportowej o szerokości 73 mm i powiększonej główki sterowej, umożliwiającej stosowanie widelców o rurze sterowej o zmiennej średnicy. Ponownie zastosowane zostało wewnętrzne prowadzenie pancerzy przerzutkowych (Inner Cable Routing), a także w przypadku modelu SYNERGY pancerza tylnego hamulca hydraulicznego. W przypadku modelu AVION zaopatrzonego w hamulce typu V-breake, pancerz hamulcowy poprowadzony został wewnątrz ramy przy użyciu specjalnej, zintegrowanej rurki PVC.
Nie pominięto również bardzo ważnej kwestii, jaką jest możliwość wyposażenia ramy cross w niezbędne akcesoria. Odpowiednio przystosowane mocowania i otwory ułatwiają montaż błotników. Na dolnej rurze tylnego trójkąta zastosowane zostały zintegrowane aluminiowe płytki, chroniące ramę przed ewentualnym spadnięciem łańcucha.
Rama wyprodukowana została z wykorzystaniem technologii AUTHOR MONOCOQUE CARBON, która spaja przedni trójkąt z dolnymi i górnymi rurkami tylnego trójkąta w jedną całość (3 sekcje ramy widoczne są na ilustracji przedstawionej jako model 3D). Dzięki specjalnemu kształtowi poszczególnych rur, wzmocnieniu newralgicznych fragmentów, a także wyjątkowej metodzie spajania poszczególnych elementów ramy w całość, uzyskiwany został idealny kompromis pomiędzy niską masą, a doskonałym wyglądem. Nowe ramy dostępne będa w 4 rozmiarach (16, 18, 20 i 22").
Proces powstawania nowych ram cross
Projektowanie zaczyna się od wstępnego szkicu, który przedstawia tylko ogólny zarys koncepcji i wyglądu. Szkiców może być oczywiście wiele i spośród nich wybierany jest najlepszy projekt. Kolejnym krokiem jest stworzenie wirtualnego obrazu lub zdjęcia całego roweru. Przedstawia ono potencjalnie wyglądający model, ze wstępnym uwzględnieniem kolorystyki i specyfikacji części, które miałby się w nim znajdować.Na podstawie szkicu i powstałego obrazu rama projektowana jest wstępnie w programie graficznym w 2D.
Równocześnie wykonywany zostaje w postaci makiety wstępny model, który pozwali na poprawienie ewentualnych niedoskonałości, a także będzie bazą wyjściową do projektowania 3D. Projekt wymiarowy (3D) zawiera cały szereg informacji i związanych z nimi obliczeń, które w połączeniu z wiedzą konstrukcyjną i specjalistycznymi programami obliczeniowymi pozwolą na wirtualne badanie działających na ramę naprężeń. Na tym etapie ustalane są również dokładne profile rur, wykończenia newralgicznych elementów, a także dobór odpowiednich materiałów.
Etap projektowania kończy się powstaniem dokładnych szkiców produkcyjnych, zawierających wymiary i geometrię ramy. Gdy zebrane zostaną już wszystkie informacje, możliwe jest przejście do etapu produkcji.